Ehti jo muutaman kerran harmittaakin kun tuli ilmoittauduttua kyseiseen karkeloon. Vettä tuli vähän väliä ja reitti oli käytännösssä crossirataa lukuunottamatta savista peltoa tai savista metsää tai kivista savikkoa. Mielessäni näin jo reitin joka on möyhennetty liki puolimetrisille urille vieriviereen ja pellot tunkiota muistuttavaa mönjää missä rämpii kuskipoloisia, jotka on päästä varpaisiin kaikki saman värisiä. Maalailin kuvaa, jossa kuskit ponnistelee eteenpäin laahaten perässään mäskistä mopoa kun etana kotiloaan..
Kattia kanssa. Ihana olla väärässä! Reitti oli todella makea. Sade varmaan hillitsi hiukan pölyäkin, vaikka sitäkin riitti aikalailla. Luksus aikataulukin: startti vasta kahdeltatoista ja ei ollut kiirettä kun kisapaikallekin ajoi vajaa tunti.Maken startti oli vasta klo 14.00
Jonain päivänä saan vielä hepulin. Mopo kiukutteli taas tuttuun tapaansa edellisenä päivänä eikä lähtenyt käyntiin. Selvisi, että sytkäboxi on saanut kipeää jossain vaiheessa ja liitinkaulus oli puoliksi poikki. Eipä tullut kipunaa ei. Uusi boxi pistokkeen päähän ja vot. Miten hel***issä voin aina saada sen rikki jostain?!? Viron kisan jälkeen en ollut metriäkään ajanut sillä, eli onneksi ei siellä minnekkään matkanvarrelle jäänyt.
Lähdön odotuksessa tosin vielä kerran yritti pullikoida eikä
käynnistynyt, (joo tiedän, läppärungossa on yksi läpännurkka rikki ja
taitaa vähän vuotaa ohi kun seisoo todella kallellaan- korjaan sen ihan
totta!) mutta vihdoin sain tulille enkä uskaltanut vaihde päällä
starttia ottaa, kun ei välttis niin herkästi käynnisty. Sain silti ihan
ok startin, kolmantena matkaan. Tilaa oli ja suurimman osan ajelin
yksinäni ja sai ajaa todellakin omaa ajoaan.
|
Kuva: Jake Monacosta |
|
Kuva: Mika Vuorinen Photography |
|
Kuva: Kim Stenberg |
|
Kuva: Jake Monacosta |
|
Kuva: Jake Monacosta |
Ainoa "miinus" oli, että crossirata ajettiin kokonaisena. En ole kyseisellä radalla (tosin millään radalla ollut tänävuonna kotarilla) ajanut ikinä, joten havaitsin nopeasti ja kipeästi, että hyppyreitä oli kahta lajia: pöytiä ja sitten A-malleja. Noista jälkimmäisistä lähinnä se alastulo oli mieleenpainuva. Sitten kun en enää muistanut kumpi oli tulossa pöytä vai nyppylä kun nokasta sitä ei nähnyt niin otin varulta lähestymis rampilla hiukan pois. Toiset ajoi maata pitkin ja toiset lenti taivaissa - ihme, ettei kukaan hypännyt kenenkään niskaan. Onneksi.Reitti kulki radan ympäristössä ja täytyy myöntää, että kun talkoissa kävimme edellisellä viikolla niin en todellakaan voinut uskoa, että tarjolla olisi sellainen setti. Oli se niin "karmeassa" kunnossa silloin vielä ja ihan vaiheessa. Rata oli kuitenkin vaihteleva, pohja oli hyvä ja tarjolla oli kaikenlaista maastoa. Ihmeen vähän myös se kului. Meille oli reitti lyhennetty hiukan kun ajoimme vain tunnin, joten 5 kierrosta tuli saldoksi minulle. Sillä irtosi naistenluokan voitto reilun 2 minuutin marginaalilla ja koko lähdön viides sija (naiset, nuoret ja vetskut) ja täytyy sanoa, että mopo toimi niin hienosti että varmaan itkin ja nauroin vuorotellen. En ollut edes kokeillut tuota iskaria ennen kisaa, mutta nyt tuntui vihdoin kaikki olevan kohdillaan. Viimeisellä kierroksella stumppasin kerran - liian rajulla takajarrulla. (Tapahtuu annostelu häiriö yleensä kun alan vähän väsymään) ja huoltovarikon alkupäässä etsin tovin vapaata, että voin työntää mopon varikon läpi, mutta muuten kaikki meni todella hienosti. Olin todellakin tyytyväinen. Ihan kaikkeen.
Palkinnoksi tuli hmm.. räväkät pinkit tupet. Jos laittaisi ne Husseen vm -71 niin silläaikaa kun muut kieriskelevät nauraen lähtötelineissä niin voin singahtaa matkaan...?!
Make otti startissa myös kolmannen paikan, mutta aika pian siirtyi johtoon ja pitikin sitä puolen minuutin marginaalilla aina toiseksiviimeiselle kierrokselle, missä iski väsy. Takana olikin jo liki 2 tuntia ajoa. Siihen asti ajo näytti kyllä todella hienolta, rennon kevyeltä ja vaivattomalta. Toinen palkinto tuli kuitenkin, vaikka joutui Tirkkoselle antamaan periksi.
|
Kuva: Jake Monacosta |
|
Kuva: Jake Monacosta |
|
Kuva: Jake Monacosta |
|
Kuva: Jake Monacosta |
-Esmeralda-