tiistai 10. tammikuuta 2017

Baltic Cup I etapp 8.1 2017

Hilpaistiin jo perjantain aamulaivalla vironmaalle kun oli vapaapäivä. Vitolla putki punaisenaan suoraan hallille, joka aukesi klo 14.00. Kylmä oli kuin sanonko missä ja asteet hipoi kolmeakymmentä miinusta. Hallilla oli lämmitys systeemissä oli jotain ongelmia, joten noh ei siellä ihan nastarenkaita tarvinnut, mutta ei paljoo puuttunut 😐
Ajo alkoi sujumaan ihmeen hyvin ja viime treeneissä en päässyt lähtösuoran suuntaan olevia kaksareita tuplana, mutta nyt meni! Yritin pari kertaa viimeksi ja jäi juurikin senverta vajaaksi, että oli takakorkeaa ja muuta ohjelmaa niin annoin olla. Nyt siis sain nekin tuplattua ja tuli oikein hyvä mieli.
Lauantai olikin välipäivä ja sinällään hyvä, sillä rata oli entistä enemmän jäässä ja kivikova. Autoimme myös kavereita pulassa kun Maaritin ja Tommin autosta jäätyi naftasuodatin ja siinä sitten tuli ajeltua eestaas kun vito onneksi toimi mukisematta.
Pitkään ja hyvin nukutun yön jälkeen kiireettä hallille ja olimme niin aikaisessa, etten muista ikinä saaneeni autoa oven eteen paalupaikalle. Mopot ja ajokamat olikin jo valmiiksi siellä niin kunhan hortoili ihmettelemään. Ihan vaikka sitä, että hallin putket olivat jäätyneet ja haljenneet ja katosta oli vesiputous käytävällä hetken aikaa. Ulkona oli enää muutama aste pakkasta, mutta sisällä hallissa oli radan puolella hemmetin kylmä. Olivat kyllä tehneet ihan hirveän määrän töitä pohjaan, sillä se oli aivan mielettömän hienossa kunnossa 👍

Aika-ajot menikin sitten tapani mukaa ihan penkin alle. Hyppyrit oli tehty uusiksi ja kaksarit heitti ihan mahdottoman hirveitä takakorkeita. Eikä vain minulla vaan monella muullakin tuli yllätyksenä ja meinasi sattua nenään.Yritin vielä kerran ja sillä tuloksella, että kawalta tuli vain komeampi ja korkeampi "pukki", joten annoin olla. Mentiin siis niillä eväillä mitä oli ja välillä joku kierros hukkantui siihen, että tuli keltaista lippua tai joku kaatui eteen. Perus settiä....
Ensimmäinen erä menikin sitten yllättävän hyvin. Startin sössin täysin kun olin ihan ulkoreunalla ja kaikki valutti sisältä ulos ensimmäisessä mutkassa niin hyvä kun mahduin enää radalle ja olin heti mutkan jälkeen hyppyrin ihan reunalla, melkein ulkona radalta. Varoin niin paljon kolareita, että röyhkeys ja rohkeus puuttui tyystin.

Kuva: Motostart Photography
Sieltä sain noustua kuitenkin viidenneksi ja Johannan (330) kanssa aikamoista vääntöä, mutta en ihan saanut kiinni. Kaksarit meni nyt yli, mutta kaasulla sai todellakin olla välillä ihan rajarille asti, ettei mennyt nenälleen. Yllätyin vähän itsekin mitenhyvin ajo sujui ja kuntokin kesti. Latvian likat meni ihan menojaan kärjessä, mutta se nyt oli ihan tiedossa.
Kawat vaihtaa kuulumisia? Valmistautuu toiseen erään... Maamoottoreista ja maansiirtokoneista poiketen Antilla lainassa Renen 450 kawa. Asiaan perehtyneet sekä merkkiä tuntevat saattavat huomata kuvassa pienen "epäkohdan" 😆
Toinen erä sama juttu startissa. Ihan ketuilleen. Hinasin taas itseni samoille sijoille ja menin kerran jo Johannan ohikin, mutta kuittasi vähänajan päästä kun tulin liian kovaa sisämutkaan ja meinasi loikata ulos spoorista niin jouduin sekunniksi nostamaan kaasua ja se riitti. Johanna meni ohi.
Kuva: Maario Ehte

 Yritin vielä saada kiinni, mutta lähtösuoran mutkassa lähti perä alta ja se virhe maksoikin sitten jo monta metriä etumatkaa muille.  Jäin siis kuudenneksi toisessa erässä, mutta olin tyytyväinen silti ajoon. Totalin kuudes sija siis. Aika-ajosta sain parhaasta kierrosajasta ensimmäisessä erässä 2-3 sekuntia pois ja toisessa vielä sekunnin lisää saaden minuutin rajan rikki, joten tiesin yrittäneeni. Myös sormien jäätyminen aina erän puolivälin jälkeen teki ajosta vähän jännää kun ei tuntenut ohjaustankoa eikä kahvoja.

Kuva: Motostart Photography

Kuva: Motostart Photography
Kuva: Maario Ehte
Antti ajoi hienosti sijat 2 ja 2 totalin 2.
Kuva: Maario Ehte
Kuva: Maario Ehte
 Kannustusjoukkojen ansiota 😉
 
 Kaiken kaikkiaan olin tyytyväinen, vaikka jalkaa varon vielä näköjään. Joulunajan treeneissä satutin sen vielä parikertaa, mutta nyt en lyönyt sitä minnekään ja kesti ajon aika hyvin itseasiassa. Lihakset leikkauskohdasta on kipeät ja varmaan vaivaa vielä pitkäänkin mutta kyllä sen pitäsi jo ulkorata kaudelle olla taistelukunnossa. Kuntokin on näköjään yllättävän siedettävä, vaikka setin ajan sykkeet ovat lähtöpuomin 165 "leposykkeen" jälkeen 190-196 välillä niin palautuu välittömästi maalissa ja toki hengästytti, mutta jaksoi ajaa hyvin. Tämä oli positiivisten yllätysten viikonloppu.
-Esmeralda