maanantai 9. joulukuuta 2013

Juupas eipäs..- yes but no but..

Kärmes 2013.
No, se jäi kuskin ominaisuudessa tänävuonna kokematta, erinäisten mutkien ja umpikujien kautta. Alunperin piti lähteä ihan ajamaan joukkueessa, mutta viimevuosina on joku jäsenistä aina tullut kipeäksi tai jotain muuta juuri päivää paria ennen ja olen päätynyt sitten nollapyöräksi sinne. Nyt lupauduin nollaksi johtuen juurikin tästä ja sekin meni sitten puihin vähän samoista syistä. Tosin se joukkuekin, jonne kysyttiin jätti starttaamatta, koska yksi tuli kipeäksi ja toinen loukkaantui ja ja... Kisapaikalla sitten yksi joukkue oli yhtä kuskia vailla - olisin siis kuitenkin päässyt ajamaan, mutta siinä vaiheessa olin jo mennyt suolle katselemaan :( Menihän se päivä niinkin.

Forced to skip Käärme kustaa. The famous "muddy" enduro race. I was literally victim of circumstance. Nearly every year our team have suffered shortage of riders just about couple days before the race. What ever reason missing one from the three member team. So last year I went for a 0 bike. Kinda master bike to ride the track through. This year I also choose that option just to have option have fun. Day before D-day i got message from my matey: I'm not comming.. okay.. I had another matey in reserve. Message to him.. just to get reply: eh, I'm on my way to holiday trip and can't come. So I was there just hanging around and looking while others were having fun.
Kuva: Piia Salmi
Oli siellä pehmeää ja syvää ja kaikkea.. suurin osa tuli kyllä metsästä poiskin, vaikka välillä se näytti hiukan mahdottomalta tehtävältä. Kuka muu rypee antaumuksella liki kymppitonnin kapineilla mudassa kun enskakuskit?!

There was swamp and deep mud holes. Everyone.. well most of them came through finish line. It's kinda group of lonatics who buy a nearly ten thousand bike just to wallow in mud.  

Ajaminen on nyt ollut vähän vähemmällä, mutta maastopyöräily on nastaa. Siis kun on nastarenkaat. Huollatin kyseisen kapineen Hertsikassa sellaisessa paikassa kun High5bikes ja täytyy  myöntää, että palvelu oli todella hyvää ja hinnat asiakasystävällisiä :). Ohjauslaakeri oli vähän kulunut ja toisiin vanteisiin piti laittaa myös hiukan laakereita kuntoon jne ja kun yritin itse osia etsiä netistä www.high5bikes.fi, jotka muuten ovat aika hyvät sivut, mutta kun ei tajua noista vempeleistä niikun yhtikäs mitään niin se on ihan sama millasia kuvia katselee sieltä. Kiikutin siis laakerit sinne. Eli fillarin ja vanteet.

I have found MTB instead of riding enduro. I change spike tires to it and now there is good grip.
Found also awesome place for service and get spare parts to it. www.high5bikes.fi  you can select english at homepage or also call in shop. I think all of those dudes are fluently english speaking. One of them speaks only english :)
So I had dead steering bearing and couple of rim bearings, actually tho whole rim was doomed so I bought a new cheap one. I tried to help my self at the web shop but had to admit that my knowledge is limited with MTB so I took the whole bike with me and threw it to the shop. Anyway service was exellent, fast and friendly.  

Hulvaton pito tuollaisissa nastarenkaissa on, sentin lumiloskakerros antoi sopivan hapottavan vastuksen. Vähän vielä hienosäätöä hallintalaitteisiin niin homma on bueno. Vannetta vaihtaessani törmäsin dilemmaan kun takarattaat olikin navassa kiinni (yllätys?) ja siinä vaiheessa kun rataspakka oli ruustukissa kiinni, erinäisiä työkaluja pöydällä vieressä ja putkitongit oli jo käsissä niin Make kysäisi pitäisikö tuohon nyt kuitenkin hakea jokin työkalu? Öh?! On se nyt kumma kun kasaan KTM:n moottorin vaikka pimeässä, mutten saa yhtä rataspakkaa irti. Rehellisesti sanoen, en edes tiennyt millainen tuo konstruktio oli. Kiltisti kävin seuraavana päivänä hakemassa naurettavan kolmen euron hylsyn ja avasin pakan käden käänteessä. En myöntänyt olleeni amatööri :) No kun olin saanut sitten pakan vanteeseen ja vanteen rattaineen päivineen paikoilleen ketjut solmussa ja kaikenlaisia monimutkaisia vipuja ja rissoja jokapuolella huomatakseni vain, että ketjut olivat väärällä puolen aloitin kaiken alusta. En siis ryhtyisi fillariasentajaksi seuraavassa elämässä ainakaan. Olisin tuossa ajassa tehnyt jo koneremontin. Kahdesti.
Oli se sen arvoista kuitenkin, oli tosi siistiä päästä taas ajamaan pienen tauon jälkeen. Pakkasten tultua kaivoin myös icebug nastalenkkarit esille ja kävin niitäkin koeajamassa. Taisin kehua niitä jo aiemminkin viimetalvena, mutta ne on HYVÄT. Kiitos äiti.. :)
Ei muuta kun lumia odottelemaan, että pääsee hiihtämään ja ehkä spooriinkin...

It was pretty heavy to pedal at snow, a bit fine tune to geometry and then it's brilliant.
When I was changing the rear rim I found interesting problem when notice that cassette was attached to the rim some way and didn't really had any idea how. It's humiliating to notice that even I tear a part and fix one KTM engine enven in a dark room, I can't deal with one cassette. As far the table was loaded with wide selection biggger and bigger tools Make said that there must be a tool for it. I refused to look a like amateur but annoyed I had to surrender and go shopping in a next day. After I bought the tiny one piece of special tool of few euros that was piece of cake. Then next issue I was wondering was chains. How the f**k those can be everywhere in wrong between something and on my way?! I have no idea how in the end I got rid of those but finally the rim slipped on my hand and I was happy. Now I just had to get the new one back. Brilliant. I'm not concider to become a cycle mechanican. During that time I would be able to fix an engine. Twice.
In the end it was worth it. It was so cool to get back on cylcle. I also found my icebug spike sneakers and let them have fun too. I think I have mentioned those earlier, but anyway - those rules! Thank's mom! Now just a bit more snow for a skiing and maybe fot enduro too...

-Esmeralda-