maanantai 16. joulukuuta 2013

%&¤#=)¤½§(%?#*<.....Vito - same works in english too.

No sehän siis otti ja pyöräytti ajankulukseen kakkosen kampuran laakerit ympäri. Huolella.
Siitäpä sitten alkoi parin kuukauden projekti joka hullun hauskasti riipi vähintään kolmen ellei useamman tyypin sielun vereslihalle.
Kun vanha moottori saatiin vihdoin kolmella kuormaliinalla revittyä ylös - oli muuten aikamoinen akrobatian suoritus.. niin uutta etsimään.
Uutta moottoria ei juurikaan löytynyt ja vaihtoehdoiksi siis jäi kunnostaa vanha moottori tai ostaa uusi paku. Jälkimäinen tuntui turhalta koska tämä oli juuri tekniikaltaan rakennettu kaikki kuntoon ja vaihdettu paljon uutta osaa. Päädyimme siis ensimmäiseen.
Varaosia parilla tonnilla (huoh) päreitä muutama sata (huoh) päitsimekaanikko Jussi työllistettynä ja muutama muukin kaveri. Osat matkusti koneistamoon ja uudet osat paikoilleen. Hienoa, kuullsotaa helpolta. JOS siis kaikki menee niinkuin strömssössa. Ehei, hanttin laittoi joka käänteessä.
Kampuralle sattui koneistamossa pieni haaveri ja aikaa meni enemmän. Sitten oli vähän osista vielä puutetta ja niitä tilailtiin lisää. Sitten taas kasailtiin ja törmättiin vääriin osiin... kun tätä projektia siis työstettiin vain viikonloppuisin kun kaikilla oli aikaa niin aina kun tuli jokin este niin työt jatkuivat vasta seuraavana viikonloppuna. Aika on rahaa, ja rahaa ei ollut niin aika oli ainoa mahdollisuus.


Holy sh*t. My dear and beloved vito rolled bearings around from the crankshaft. Thoroughly. There begin a few month project to torture at least three people and push them in to a limit of madness.
When ever we finally got old engine up with three gargo straps (what was quite interesting porject) need to seek a new one. There wasn't really choices to consider. Expensive ones, driven as much as my own - app. 400 000km. So no thanks. We decided to built a new one with new spare parts. Use only the piston rods, and basic engine. Head would work with old valves and camsaft but rest of the parts will be replaced. Spare parts cost twenty hundred euros. So Päitsi head mechanican Jussi to work. Again.
The project was hardship it self and we have all the time some kind of problem going. Missing partw, wrong parts and so on..


Vihdoin kaikki palikat oli kasassa ja sain Hiltusilta moottoripilkin lainaan (asennus oli naurettavan helppoa... ) oli uusi kattila paikoillaan.

Finally after couple of month everything was ready. I was lucky to borrow a crane for lifting the engine and that make it ridiculous easy.



Vielä se vastusti hiukan vuotavilla vesiletkuilla  ja suuttimen esikammioilla joka taas työllisti pari muutakin jamppaa jne... mutta sitten koitti aika täräyttää se tulille. huoh. Yhden projektin jälkikirjoituksen aika ja kannet kiinni.
Kiitos Jussi!

And still resisting with leaking water hoses and and leaking nozzle chamber. It really try to kill me. Tenacity wil be rewarded. We win -it runs. My beloved vito is alive again :)
Thank you, Jussi!
-Esmeralda-