tiistai 19. maaliskuuta 2013

12.-14.3 2013 Kertaus on opintojen äiti...vai miten se meni?!

Räyskälän lentokenttä, Viestirykmentin harjoitusalue...
Sain loistavan mahdollisuuden kertausharjoituksissa petrata todella ohkasella pohjalla olevaa spooriajoani. Pikainen takinkääntö ja hyvin se rannikkojääkärikin taipui "taistelu lähetiksi".
Reilun parinkymmenen ränniporarin voimin neitselliseen hankeen keskelle metsää syntyi tuotapikaa oivallinen spoori ja kun militantit elefantit kaivoi sen kerralla lähes maanpintaan asti niin jämäkkähän siitä tuli. Kouluttajat toimi hyvinä kirittäjinä, Antti ja Hande sekä Artsi... Hande painoi sissinä pv:n 640:llä kun roikuin perässä samalla kun mietin miten ihmeessä se pääsee sillä niin kovaa...
Yllättävän paljon riesaa oli tukkeutuvasta ilmanputsarista, joka muistutti hetken ajon jälkeen tomusokeroitua kakkua. Öljy kuolasi komiasti putkenpäästä kun paksulla mentiin, mutta aika hienosti laitteet pelitti siitä huolimatta. Päivä meinasi saada harmittavan käänteen kun kalustotappioiksi merkattiin yksi ketjunohjuri, jonka jätin kantoon, mutta onneksi Hande nikkaroi kädenkäänteessä tilalle uuden.
Kuva:Timppa Hakala
Kuva:Timppa Hakala
Päivisin aurinko paistoi ja pakkasasteita ei ollut kuin muutama, mutta iltaa kohti alkoi nipistelemään ja kun vihdoin valotreeneihin lähdimme niin oli jo aika huurteinen keli.Jussin rakentama valomaski toimi hyvin, pimeässä led lamput valaisi riittävästi ja painoakaan ei tullut hirveästi etumaskiin, vaikka lamppuja oli kaksi. Piikissä on murheena se, ettei siinä ole akkua. Led vie niin vähän virtaa, että tuppaa vain läpättämään kun kuormaa ei ole tarpeeksi. Ajovalojen kanssa toimi moitteettomasti, vaikka hiukan jännittikin sulaako joku kuormituksesta.Virrantuotto oli muistaakseni jotain 110V luokkaa ja näköjään kesti sitten kaikki laitteet kerralla kun laitoin piruuttani hanskalämppäritkin sauhuamaan :)Kaikki toimi hienosti, jaksoi vielä ajaa ja muutaman tunnin ajon jälkeen odotti sauna lämmitettynä!
Aamusta sama homma jatkui, ja vaikka ajoin edellisenä päivänä monta tuntia ja aika maksimisykkeellä yritin vauhtia tempoa lisää niin ajo ei painanut jäsenissä. Löysin hyvän rennon ajotyylin ja palauduin aika nopeasti aina vedosta. 180 sykkeestä 10-15 sekuntia niin sykkeet oli 110-120. Ajo maistui ja kulki. Naamallanikaan en käynyt kovin montaa kertaa. Tarpeeksi kuitenkin niin tiesi yrittävänsä.
Uusia spooreja poraten, vanhoja fiilistellen treenit jatkui koulutuksen lomassa. Yöpakkanen oli kovettanut rännin oikein namiksi ja sopivasti patteja - ei liikaa :) Ilmanputsarit vuorotellen varusteiden kuivatushuoneessa kuivumassa päivä eteni.

Muu joukkue lähti maantie rastille ajelemaan kilometritolkulla teitä edestakaisin, joten jätin kyseisen rastin väliin ja lähdin lampputreeneihin. Pitkän päivän päätteeksi tunti putkeen ajoa, niin kovaa kuin yksin uskalsin järkevästi ajaa ja voimat ei hiipunut. Olin enemmän kuin tyytyväinen. Enään viimeinen rasti suoritettavana, tai siis kaksi: mopon huolto ja sauna.
Viimeinen aamu valkeni todella rapsakkana. Pakkasta oli pitkälti yli 20 vielä 8:n aikaan, mutta yöllä ollut todella kylmää. Mopo jäi suosiolla takakonttiin odottelemaan ja kentällä olikin täysi touhu päällä jo kun yksikään laitteista ei edes luvannut. Niitä työnneltiin edestakaisin ja startit nihutti tyhjää. Jono alkoi muodostumaan Handen pitämän huoltoauton katveeseen kuumailmapuhaltimen johdon kantama aluelle. Kaikki niksit käytettiin häpeilemättä hyväksi.
Kolmisen tuntia otti kun viimeinenkin hörähti käymään. Miinuksia oli enää viitisentoista kun otin mopon kontista ja ei sekään lähtenyt kovin innoissaan tulille. Pärähti kuitenkin ja jälleen spoori kutsui. Vetoja kummassakin spoorissa ja viimein lopetin siihen, kun etupalat narahti pellille ja tuhosi etulevyn.
Kaikenkaikkiaan aivan loistava setti, hieno porukka - kiitos kaikille - sekä itsevarmuus ajoon hiukan nousi. Toki on spooreja ja sitten spooreja, ja nöyryys palaa kyllä hetimiten kun menee kotoisiin jääpattiränneihin, kun huomaa taas pääsevänsä ei mihinkään ja takaiskari hakkaa silmamunatkin lyttyyn :)
-Esmeralda-