maanantai 30. maaliskuuta 2015

SIIS OIKEESTI?!

Myönnän. Olen syyllinen. Ainakin osittain. Mitäs menin kesärenkaita vaihtelemaan...
Kun linnut jo lauloi hulluna ja kaikki alkoi vihertämään ja hetken pienen jo tuntui siltä, että kevät tullla jolkotteli. Sitten tapahtui kaksikin asiaa. Viikonloppuna vaihdoin kaikkiin kolmeen kuramopoon kesärenkaat (neljännessä oli jo valmiina) ja kas vielä siihen päälle siirryttiin KESÄaikaan tunnilla eteenpäin niin jo alkoi taivaalta tulla lunta niin että riittää.
Mitähän sieltä sitten olisi tullut jos olisin ehtinyt autoonkin vaihtaa suvikumit?!
No kotimonttukin oli niin jäässä varjopaikoista, ettei sinne ollut asiaa ilman nastarenkaita joten viikkonloppu menikin sitten mopotallissa projektien parissa. Monta asiaa odottanut, että olisi aikaa korjata ja suurin osa tulikin laitettua. Kotariin riitti kuraläpän ja kesärenkaiden vaihto, PEevelistä piti maalata koko pakoputkisto ja pari muuta pikkujuttua ja RäMä olikin sitten suurin savotta ja tarjosi viihdykettä koko viikonlopuksi.

Nyt myös tallin vanhimman arvonimen lunasti Husqvarna 250 CR. 1971 hieno H.Mikkola replica.
Kuten kaikki ikäkapineet, tälläkin on omanlaisensa sielunelämä. Kun ensinnäkin käynnistyspoljin on "väärällä"puolella ja ei ryyppyä vaan sellainen "lirkutin" mistä saa kammiot ylitäytettyä niin homma on aika valmis. Eihän se lähtenyt käyntiin kun bensaa valui jo pitikin koneen poskia ja potki jo kiukkuisena takaisin komeat mustelmat sääreen - Maken - .Vihdoin hörähti ja oli niin jurrissa, että jokelteli iloisesti sauhuten puuliiterin taakse minne sammui. Sitten sieltä tulikin vähemmän iloisen näköinen kaveri humalaista talutellen ja en mitään uutta sanaa kuullut, kaikki ne oli ihan vanhoja voimasanoja :)
Käyttövirhe, käyttäjävirhe ja käyntihäiriövirhe.
Humalainen vietiin talliin selviämään. Laitoin sen lujasti seinää vasten nojaamaan pesukarsinassa. Aamulla se kuitenkin pötkötti pitkin pituuttaan lattialla - niinhän jurripeikoilla on tapana - ja jätinpähän sitten bensahanankin auki. Tähän väliin vois sanoa sen legendaarisen: Read the fu**ng manual. Hana sulkeutuu VAIN JA ANIOASTAAN toiseen suuntaan vaakatasossa. Se siis oli auki ja oli pissinyt alleen lammikon. Bensa oli kasvattanut kumimattoon sen alle Uralin kokoisen vuoristokukkulan. Onneksi kalustotappioilta vältyttiin, vain kytkinkahvan pää taipui hiukan. Paksu kumimatto pehmensi alastuloa ja mitään pysyviä vaurioita ei tullut.
Siitä sitten pihalle ja uusinta otos. Vartin jälkeen kaikkien varotoimien jälkeen (ei uiteta bensaa ja kipinää tulee) yskähti tulille. No pikku huikka korjaavaa eli snapsit brake cleaneriä tulppaan niin auttoi.
Sitten se pörräsikin hyvillä mielin ja lähti käyntiin kertapolkaisulla. On muuten yllättävän paljon voimaa noinkin pienessä mopossa. Ei muuta kun classic kinkereitä odottelemaan...
-Esmeralda-